Sattulan kyläyhdistys

Sattulantie uuden suomalaisen kylätien malliksi?

Jätä kommentti

Sattulan kyläyhdistyksen kevätkokous 2017 päätti tehdä ELY-kekskukselle aloitteen Sattulantien muuttamisesta uudentyyppiseksi kylätieksi välillä. Kylätien sijaitsee Sattulan keskellä. Kyse on vanhan kylän raitista, jossa on nykyisin 40 ja 50 km nopeusrajoitus ja jota käytetään kylän aluetta palvelevaan liikenteeseen. Kesäaikaan väylä on suosittu pyöräily ja ulkoilureitti.  Sen pituus on 2,5 km.  Sattulan kylätiekokeilulla tavoitellaan sujuvaa ja turvallista liikkumista tiellä, jossa erillisen kevyen liikenteen väylän toteuttaminen ei ole tarkoituksenmukaista. Hankkeessa tie päällystetään uudelleen ja kylätiemerkinnät toteutetaan kesän 2018 aikana. Sattulan kylätiekokeilu parantaa liikenteen turvallisuutta sekä pyöräliikenteen ja jalankulun olosuhteita.

Sattulantien kokeilukohde / Google

Ilmakuva Sattulasta – Sattulantie (kuvaus: Timo Riipi ja Petri Haarala)

Nykyisellä tiellä, jossa ei ole erillisiä kevyen liikenteen väyliä, samoilla kaistoilla autojen kanssa liikkuvat myös jalankulkijat, pyöräilijät, kuntoilijat, koululapset, koirien ulkoiluttajat, kissat jne. Merkittävä käyttäjäryhmä on myös Panssariprikaati, jonka harjoituksissa ja ”Lehijärven lenkin” sotilaat kulkevat usein Sattulantietä pitkin.

Ehdotuksen mukaan kylätie olisi kevyen liikenteen ehdoilla toimiva liikenneväylä, jossa ajoneuvoliikenteelle on varattu vain yksi kaista (leveys 3,0 m), joka on osoitettu ajoratamaalauksella. Ajoneuvokaistan molemmin puolin on 1, 5 m leveä kevyen liikenteen päällystetty piennaralue. Esimerkki kylätieratkaisusta haettiin Hollannista, missä vastaavantyyppisiä väyläratkaisuja on käytetty yleisesti.

Kuva hollantilaisesta kylätiestä

Sattulantien ajateltu poikkileikkauskuva

Uudenmaan Ely-keskus on lämmennyt ajatukselle, Kokeilukohteena Sattulantie on todettiin hyväksi sopivan käyttäjämäärän ja rauhallisen luonteensa vuoksi. Suunnittelukäytännötkin ovat menossa siihen suuntaan, että halutaan löytää myös muita ratkaisumalleja kuin ainainen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Strafica Oy on suunnittelemassa kokeilua. Tarkoitus on käynnistää kokeilu jo tänä vuonna, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan ja rahoitus löytyy.  Jos ratkaisu toimii odotetulla tavalla, voi se olla mallina muillekin ongelmallisille kylien keskustojen ja asuinalueiden väylille.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s